HET JAARPLAN VAN LOOPGROEP ASTREA

Waarom een jaarplan?

Het jaarplan heeft als doel dat je het jaar in periodes gaat indelen.

Zo hebben het jaar in 2 delen ingedeeld. Het eerste deel loopt van januari tot juni en het tweede deel loopt van juli tot december.

In deze periodes vindt je opbouw- voorbereiding- en wedstrijd periodes.

Overgangsperiode (OP)
Voorbereidingsperiode 1 en 2 (VP)
Wedstrijdperiode. (WP).

In het jaarplan hebben de wedstrijden van de clubcompetitie als uitgangspunt genomen.

De eerste wedstrijd van de clubcompetitie is ook dit jaar door de trainers zelf georganiseerde loop voor Astreanen op een woensdag avond en we sluiten ook dit jaar de clubcompetitie weer af met een zelf georganiseerd loop over 5 km op een woensdag avond.

Op deze manier kan je mooi zien over er vooruitgang is in het jaar. Je kunt deze loopjes ook gewoon als training doen.

Waarom periodes.

Het jaarplan zorgt er ook voor dat je niet het hele jaar aan een te hoge intensiteit traint. Want je lichaam heeft ook rust periodes nodig, zodat je kunt herstel van de zwaarder periodes.

Je begint bij de basic. Dat zijn je duurloopje die zorgen ervoor dat je motor groter wordt. (OP)

Hierna ga je de trainingen langzaam op bouwen naar de wedstrijdperiode. (VP) Dit doe je door wat intervallen tijdens de trainingen te gaan doen.

In deze periode ga je steeds specifieker trainen op harde tempo`s. (WP)

Hiervoor heb je bouwstenen (trainingsmethoden) nodig.
De basis zijn de aerobe trainingen, onderverdeeld van HD, D1 t/m D3 en TD. Hiermee leg je het fundament.
Sterker en sneller word je door de meer specifieke trainingen zoals de EXT.ensieve en INT.ensieve intervaltrainingen en specifieke kracht en techniektrainingen.
Door middel van deze bouwstenen kunnen we een goed uitgebalanceerd bouwwerk maken.

Niet alleen moet het basis Uithoudingsvermogen van je hart long systeem opgebouwd worden maar ook de algemene en specifieke Beweeglijkheid, Coördinatie, Kracht en Snelheid. In het jaarplan kom je deze afkortingen tegen. B.U.C.K.S .Het lichaam moet sterk genoeg zijn om de gelijkelijke opbouw aan te kunnen. Dit ter voorkoming van blessures.

Techniektraining is belangrijk om efficiënter te gaan lopen.
Belangrijk bij gericht trainen is dat je de juiste overload (belastingprikkel) hanteert, die is voor iedereen anders. De inspanning bepaalt het herstel. Door op de juiste manier inspanning en herstel af te wisselen word je sterker. (supercompensatie.)

Kortom:
Stel realistische doelen. Houd je aan een verantwoorde opbouw en het belangrijkste blijf lopen en geniet!
Veel loopplezier in 2020 en blijf blessures de baas.

De trainers.