Dit lijkt een paradox en is ook niet 1, 2, 3 uitgelegd. Trainen is een complex proces van prikkel/inspanning herstel en fysiologisch processen. Als lichaam hebben we beschikking over verschillende brandstoffen. Vetten Koolhydraten, eiwitten en ook de  afvalstof  lactaat.

 

Tijdens training/inspanning beschadig je spieren, pezen en put je energievoorraden uit. Je lichaam reageert hierop door de beschadigingen te herstellen en de energievoorraad aan te vullen. Voor alle zekerheid doet het lichaam er een schepje boven op. Je verbetert iets. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de inspanning. Hoe zwaarder de inspanning des te langer duurt het herstel. Train je te snel weer te zwaar, dan tast je het beschadigde lichaam nog verder aan en krijg je het tegenovergestelde effect van wat je wilt. Beter worden. Je conditie wordt minder en blessures liggen op de loer. Bij een blessure zal de fysio of arts dan zeggen. Tja overbelasting hè……Bij slechter presteren noemen we dat overtraind zijn.

 

Bij elk inspanning niveau train/verbeter je specifieke gebieden. Bij de langzamere lange duurloop verbeter je bijvoorbeeld de koolhydraat/vetstofwisseling en ontwikkel je de langzamer goed doorbloede spiervezels, het transport van brandstof  en zuurstof naar de motorunits die de spieren aansturen. De iets snellere duurlopen bevorderen de hart-, long- en bloedcirculatie. De nog snellere duurlopen bevorderen bijvoorbeeld de zuurstofopname De VO2max. Zo heeft elk tempo/energieleverantiesysteem een functie in het verbeteren van de prestatie. Zie je de longen en hart als de benzinetank van je lijf en het spierstelsel als je motor, dan kun je een enorme tank en een enorme  motor hebben. Maar als de benzine toevoer tekort schiet zal de prestatie tegenvallen..

 

Onze energiebronnen gebruiken we niet puur. Op celniveau hebben we kleine energiefabriekjes die de energie omzetten in zogenaamde ATP’tjes. En dit is de eigenlijke brandstof. Deze omzetting wordt ook bepaald door de mate van inspanning en kan dus beïnvloed worden. Koolhydraten zijn snelle brandstof, vetten langzamere. Beiden worden in combinatie gebruikt. Bij de ene inspanning is het aandeel vetten hoger, bij een intensievere inspanning het aandeel koolhydraten. Dit willen we zo optimaal mogelijk laten functioneren. Eiwitten zijn ook brandstof, maar die willen we niet gebruiken Want dat zijn onze spieren! Als je die opbrandt, gaat er iets niet goed. Als het gebeurt kun je dat zien aan de urine die dan donkerbruin is.

 

Trainen is een samenspel van inspanning en herstel waarbij alle facetten getraind moeten worden en waarbij dus ook de langzamere duurloop een heel belangrijke functie heeft. Daarom moet er OOK langzaam gelopen worden als je sneller wilt worden!

 

Gerhard