Om tot een evenwichtige trainingsopbouw te komen trainen we in 2018 trainen we weer volgens een jaarplan.

Trainen betekent  doelgericht toewerken naar een prestatie. Door gebruik te maken van de trainingsprincipes en trainingsmethoden, werken we met behulp van een jaarplan gericht toe naar  de  wedstrijdperioden (WP) in het voorjaar en in het najaar.

In het jaarplan hebben wij de wedstrijden van de clubcompetitie opgenomen. Te beginnen met onze eigen Astrea Paas Run!

Je begint met de basis, het uithoudingsvermogen het vergroten van de omvang . Hoe breder de basis hoe hoger de top kan worden. Dit geldt ook in de opbouw van trainingsjaren. Naarmate de wedstrijd periode nadert ga je steeds specifieker trainen. Dat betekent hardere tempo s en kortere afstanden.

De periodes verdelen we in Overgangsperiode (OP) (duurlopen,wintertijd en zomervakantie.) Voorbereidingsperiode 1en.2 (VP)  en wedstrijdperiode.(WP).

Trainen is een samenspel van overload, de prikkel en rust, het herstel van het lichaam. In elk schema zul je zien dat er om de paar weken een week van relatieve rust is opgenomen. Voor je training heb je bouwstenen (trainingmethoden) nodig. De basis leg je door de aerobe trainingen  , onderverdeeld van HD, D1 t/m D3 en TD. Hiermee leg je het fundament .  Sterker en sneller wordt je door de meer specifiek trainingen als extensieve in intensive interval trainingen en specifieke kracht en techniek trainingen.

Door middel van deze bouwstenen kunnen we  een goed uitgebalanceerd  bouwwerk maken met een stevig fundament. Niet alleen moet je basis uithoudingsvermogen van je hart long systeem opgebouwd worden.

Ook moet je jouw:

  • Beweeglijkheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Coördinatie
  • Kracht
  • Snelheid

verbeteren.. In het jaarplan kom je deze afkortingen tegen: B.U.C.K.S.

Het lichaam moet sterk genoeg zijn om de geleidelijke opbouw aan te kunnen. Dit voorkomt ongewenste van blessures. Techniektraining is ook  belangrijk om efficiënter te gaan lopen.

Het jaarplan is een richtlijn en summier. Iedereen heeft andere doelstellingen. Belangrijk is ook dat weet wat jouw Trainingszones zijn. Hoe hard je loopt tijdens de trainingen.  Belangrijk bij gericht trainen is dat je de juiste overload (belastingprikkel) hanteert, die is voor iedereen anders. Trainen op de juiste intensiteit blijkt de grootste valkuil voor de meeste lopers te zijn. Er wordt te vaak op de verkeerde snelheid/intensiteit getraind. juist de intensiteit van de training is de belangrijkste component van een trainingsschema. Per training wordt aangegeven waar de accenten van de training liggen. Aan de trainer van dienst om dit vorm te geven. Aan de loper om dit te vertalen naar zijn eigen schema. Iemand die voor een marathon traint zal een training anders invullen dan iemand die voor een 5km traint. Om een training voor iedereen op maat te hebben moet je differentiëren. Je kunt hierover altijd contact opnemen met je trainer.

Zoals al gezegd is de trainingomvang de basis, deze zul je grotendeels zelf moeten leggen door middel van langzame lange duurlopen. Probeer in het weekend de rustige duurloop in te plannen. Bij Astrea willen we juist zorgen voor de specifieke trainingen die er anders vaak bij inschieten.

De vrijdagavondtraining bij uitstek geschikt voor het trainen van BCKS! .

Ik heb geprobeerd  zo kort mogelijk uit te  leggen wat een jaarplan is en hoe we daar mee werken en hoe je daar zelf mee kunt werken. Jouw eigen schema kun je daar in verwerken. Houd je  aan een verantwoorde opbouw, het doel van een jaarplan en trainingsschema, en de kans op blessures zal afnemen. Stel realistische doelen. Maar je mag dit ook allemaal vergeten en lekker komen lopen. Veel loopplezier in 2018 en blijf blessures de baas.

Gerhard

Download het jaarplan overzicht