Gerhard is weer terug van weg geweest, maar we moeten het nog even 1 vrijdag zonder hem stellen. Maar dat betekent niet dat we stil gaan zitten! Deze vrijdag geen training, maar een huiswerkopdracht! Hieronder vind je uitleg en een tweetal oefeningen van Gerhard die je vast kunt gaan doen.

Het nut van deze oefeningen? Die hoor je volgende week op de vrijdagtraining!

Vanaf vrijdag 18 november tot het kerstreces zullen de vrijdagtrainingen weer als vanouds plaatsvinden. na het kerstreces zullen de vrijdagtrainingen vanaf de 2e vrijdag in februari weer starten

Haklander , voorvoetlander of  middenvoet?

De eeuwige vraag van moet je op de voorvoet middenvoet of de hak landen is volgens mij minder relevant. Belangrijk is dat je voet weer zo snel mogelijk van de grond komt en het been van de achterzwaai op tijd terug is om de loopcyclus optimaal rond te maken. De l;anding van het been zal dan onder de heup plaatsvinden Zo kort mogelijk aan de grond zo lang mogelijk in de lucht en je hebt een optimale loopefficiëntie. Klinkt simpel maar is het abc maar ook acacadabra van het lopen. Wat ik hier in een paar woorden uitschrijf is natuurlijk een simplificatie van de looptechniek waar tientallen boeken over zijn volgeschreven. Of het nu de BK methode betreft, Chirunning de Posemethode van Verheul, de Alexandermethode in principe hebben ze alle met dezelfde wetmatigheden te maken.

Wat wij als onderdeel van de training de loopscholing noemen heeft als doel de loopefficiënte te verbeteren. En daar zijn ontelbare oefeningen en vormen voor.

Als trainer probeer je te kijken wat voor welke atleet of groep atleten het beste past. Hiervoor is goed leren kijken  en leren  analyseren  een vereiste en tevens gigantisch moeilijk. De laatse tijd maak ik wel eens gebruik van een filmpjes die ik in superslowmotion kan bekijken. Dan zie je pas wat je allemaal niet ziet maar vaak wel vermoedde.

Een van de dingen die mij opviel was dat wat in eerste instantie haklanders, middenvoetslanders en voorvoetganders op het moment van totaal grondcontact (het moment dar het hele lichaamsgewicht op het stand been rust) met de hele voet op de grond staan. maar vaak het zwaaibeen te laat aanslui.t.  Wat dit allemaal inhoud.? Ach misschien dat jullie weer eens op andere rare oefeningetjes getrakteerd worden! Maar dan je weet waarom,   Het is voor een goed doel!

Huiswerk

Oefening 1:

 

  • Ga op blote voeten staan.
  • Leg een sok (of een doekje 20 cm) voor je rechter voet.
  • Voeten recht naar voren onder je heupen.
  • Maak je groot  ( Trek je aan je kruintje omhoog)
  • Pak met je tenen de sok op.
  • Til op tot je knie in positie 90 graden is.
  • Voet evenwijdig aan de vloer.
  • Laat de sok vallen en pak weer op.
  • Til op tot je knie in positie 90 graden is………. etc

3  series van  5 tot 10 herhalingen.

Wissel van been.

 

Oefening 1a:

  • Ga op blote voeten staan.
  • Leg een sok (of een doekje 20 cm) voor je rechter voet.
  • Voeten recht naar voren onder je heupen.
  • Maak je groot  ( Trek je aan je kruintje omhoog)
  • Pak met je tenen de sok op.
  • Til op tot je knie in positie 90 graden is.
  • Voet evenwijdig aan de vloer.
  • Laat de sok vallen en pak weer vast met je tenen.
  • Voet blijft nu op de grond.
  • Breng andere been naar voren en om hoog tot positie knie 90 graden .
  • Voet evenwijdig aan de vloer
  • Positie 3 sec. vasthouden en terug naar uitgangspositie.
  • Til voet met sok weer op in positie ……..etc.

3  series van  5 tot 10 herhalingen.

Wissel van been.